Hoppa till innehåll

Hur fungerar rymdfärjor och deras historia?

Hur fungerar rymdfarjor och deras historiafile

Förståelse för Rymdfärjor och deras Historia

Rymdfärjor, dessa fantastiska maskiner, har spelat en central roll i människans utforskning av rymden. De startades ursprungligen av NASA under det sena 1900-talet och revolutionerade hur människor kunde nå och arbeta i rymden. Men hur fungerar egentligen dessa tekniska underverk och vilken historia har de, med tanke på detta betydande kapitel i ?

Rymdfärjornas Historia

Innan rymdfärjorna användes, var alla baserade på engångsraketer, vilket betydde att dessa raketer inte kunde återanvändas. På 1970-talet bestämde sig NASA för att konstruera en farkost som skulle kunna återanvändas flera gånger. Detta ledde till utvecklingen av rymdfärjorna, som kunde lyfta från , transportera besättning och last till , och landa likt ett flygplan.

  • Första lanseringen: Rymdfärjan Columbia, den första, lanserades den 12 april 1981.
  • Användning: Rymdfärjor användes för att sätta upp , underhålla den internationella rymdstationen och genomföra .
  • Pension: Rymdfärjeprogrammet avslutades i juli 2011 med rymdfärjan Atlantis sista flygning.

Totalt byggdes sex rymdfärjor: Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis, Endeavour och den testfarkost som aldrig åkte till rymden, Enterprise. Under åren 1981 till 2011 genomfördes totalt 135 uppdrag av dessa rymdfärjor (NASA, 2021).

Rymdfärjornas Funktion

Rymdfärjor består av tre huvuddelar: själva rymdfärjan, yttre bränsletank och två hjälpraketer. Vid start lyfter dessa från avfyrningsrampen med hjälp av hjälpraketerna och den externa tanken fylld med flytande bränsle.

Del av Rymdfärjan Funktion
Själva rymdfärjan Innehåller besättningen, datorer och lastutrymme.
Yttre bränsletank Förvarar flytande bränsle som används tillsammans med rymdfärjans motorer.
Hjälpraketer Ger den initiala lyftkraften vid start och lossnar efter två minuters bränning.

Efter lyft lossnar hjälpraketerna och faller ner i havet för att återanvändas. Den yttre tanken fortsätter att förbrinna med rymdfärjans huvudmotorer tills det är dags för den att lossna och brinna upp i atmosfären. Själva rymdfärjan når då en omloppsbana.

Rymdfärjornas Bidrag till Rymdforskning

Rymdfärjor har haft ett enormt inflytande på och . De har haft en avgörande roll i att bygga och underhålla den internationella rymdstationen. De har även använts för att reparera Hubbleteleskopet, vilket har gett oss några av de mest fantastiska bilderna av hittills.

Enligt NASA’s statistikkällor har rymdfärjorna genomfört många vetenskapliga experiment som direkt bidragit till vår förståelse av jorden, rymdenester och andra (NASA, 2021).

Key Takeaways

  • Rymdfärjor var återanvändbara farkoster designade och använda av NASA för att transportera besättning och last till rymden mellan 1981 och 2011.
  • Totalt 135 uppdrag genomfördes av de sex byggda rymdfärjorna.
  • De bestod av tre huvudsakliga delar: själva rymdfärjan, den yttre bränsletanken och två hjälpraketer.
  • Rymdfärjorna spelade en viktig roll i konstruktionen av den internationella rymdstationen och reparationen av Hubbleteleskopet.
  • Rymdfärjeprogrammet avslutades 2011 vilket markerar slutet på en era av rymdutforskning.

FAQ om Rymdfärjor

  1. Hur många rymdfärjor byggdes?

    Totalt byggdes sex stycken rymdfärjor.

  2. Vilket var det första året en rymdfärja lanserades?

    Den första rymdfärjan, Columbia, lanserades 1981.

  3. Vad hände med hjälpraketerna efter start?

    Hjälpraketerna lossnade och återhämtades från havet för återanvändning.

  4. Vilken viktig roll spelade rymdfärjor i rymden?

    De byggde och underhöll den internationella rymdstationen samt utförde reparationer av Hubbleteleskopet.

  5. När avslutades rymdfärjeprogrammet?

    Det avbröts officiellt i juli 2011.

Med denna kunskap om rymdfärjornas tumultartade historia och deras kritiska funktion fortsätter vi att lära av det förflutna för att inspirera framtida utforskningar av djup rymden.